A crede că universităţile
de azi mai sunt ce au fost e ca şi cum ai crede că Sergiu Nicolaescu a murit
exact cum au spus medicii, iar înmormântarea lui n-a fost regizată. Mi-era şi
mie clar că totul s-a dus de râpă, dar credeam că e valabil doar la nivel de
liceu. Adică printre mucoşii ăştia care visează la maşini de lux, dar n-au nici cea mai
vagă idee care e diferenţa între ipoteză şi demonstraţie. La ei mă gândesc, nişte loaze care au supravieţuit naufragiului, deşi nu meritau. Mai vezi
prin filme cum cei mai fricoşi scapă şi oamenii valoroşi se sacrifică pentru
ei. Dar nu credeam că infecţia a urcat şi la vârf. O fi şi în Academia Română,
nu bag mâna în foc că acolo nu găseşti delăsare, incultură, orgolii şi prostie
crasă. Ceea ce am trăit la SNSPA
e doar un palid iz pe lângă ce duhoare zace într-o universitate de stat cu
tradiţie. Întotdeauna se poate şi mai rău, nu ştiu de ce tot uit chestia asta.
Anul universitar a debutat
cu un discurs de deschidere absolut uluitor: „Sper ca în anul acesta să nu mai
rămâneţi repetenţi!”. Am crezut că vorbitoarea discută cu cineva şi a uitat
microfonul deschis. Dar nu. Chiar acestea au fost primele cuvinte, cu grijă
alese şi rostite de însăşi responsabila cu imaginea universităţii. Greu am ieşit din şoc. Mi-a fost milă mai ales de bieţii boboci (şi de părinţii lor), încurajaţi
cu mult profesionalism să îşi vadă de carte, că au nimerit la o şcoală bună. Acest
optimist discurs introductiv, pierdut în remarci care nu vorbeau despre nimic
inteligibil, a fost conceput de către Liliana Rogozea. O femeie căreia i se
spune domnişoară, iar ea nu protestează. Dacă nu e măritată, atunci, doar într-o societate arhaică, i se
poate spune domnişoară sau demoazelă sau duduie. Dar poate că tocmai asta e
poanta, ca studenţii să facă un pic mişto de ea. Oricare ar fi starea ei civilă
şi medicală, omul nu se judecă după apelative. E treaba ei dacă a acceptat
să fie ridiculizată. Noi să o judecăm ca profesoară. Ca vorbitoare, deja am
aflat ce poate.
În paranteză fie spus, am
auzit că franţuzoiacele se opăresc când aud dihotomia doamnă/domnişoară şi au
cerut prin lege să se renunţe la ultimul termen. Pe motiv de discriminare.
Adică, de ce bărbaţilor necăsătoriţi nu li se spune domnişori? E valid
argumentul, dar nu de asta le susţin eu. Să apelezi un om în funcţie de
verighetă mi se pare un criteriu minuscul şi irelevant. În acest fel, doamnă e
şi prostituata măritată, şi femeia care rupe bilete la WC-ul public, şi Nina Cassian.
Pe cele mai multe doamne le-am întâlnit la şedinţele de bloc. În timp ce se
ceartă ca ţaţele, fără dram de logică, se apelează cu: „Doamnă!”.
De ce trebuie să ne
strigăm cumva? Apelativul e un fel de „deci”, cuvânt redundant, deci inutil, o bâlbâială manierată, dar care maschează momentul în care nu ştii ce să spui. Spui „domnuleee
Marinescu” şi, în timpul ăsta, te gândeşti cum să formulezi decent înjurătura
care îţi stă pe buze. Probabil că inflaţia de domni şi doamne este
consecinţa regimului comunist, când trebuia să numeşti pe celălalt tovarăş sau
tovarăşă, spre mai buna noastră deprindere cu valorile socialiste. După ce am
scăpat de termenii impuşi, am pus în locul lor alţii, că fără nu mai puteam
trăi, prea ne obişnuiserăm. În perioada interbelică, vă garantez că doamna chiar
era doamnă (mă rog, madame), iar dacă nu era, nu auzeai grozăvii de genul „Doamnă
spălătoresă, vă rog să frecaţi mai cu sârg izmenele domnului!”.
Care ar fi soluţia? Ar
putea românul să scape de apelativul care nu reflectă mai nimic din statutul
interlocutorului sau din sentimentele pentru el? Nu cred. Îi place să fie
domnit, iar când domneşte pe altul o face de frică. Respectul nu e inclus.
Americanii strigă după prof: „Professor!”, fără să fie deloc lipsit de respect.
Sau chiar îi spun pe nume. Sunt de acord cu modul ăsta de adresare. Fiindcă a
spune cuiva pe nume, a-l numi e cea mai mare dovadă de preţuire. Numele unui om
este acel om. Rostindu-i numele, îl invoci. Nu degeaba, în toate religiile, se proslăveşte botezul.
Adică învestirea unui om cu nume, pentru individualizarea lui în lume, ca
personalitate şi ADN. Deci, fraţilor, strigaţi oamenii pe nume, lăsaţi
curtoazia şi politeţurile false, care nu fac altceva decât să şteargă unicitatea
omului!
Şi-apoi, v-aţi întrebat
vreodată de ce nu-l facem domn pe Lucian Blaga? Fiindcă e mort? Păi, cu atât mai mult un mort ar trebui respectat. Dar nu se obişnuieşte. Nu mai există domnul Octavian Paler sau doamna Zoe
Dumitrescu-Buşulenga. Semn că domnul şi doamna nu sunt apelative pentru stimă
şi respect, ci pentru proprietatea de a fi viu sau mort. În acest caz, Liliana
Rogozea este apelată de către studenţii ei cu atributul domnişoară, în semn de
consideraţie pentru faptul că e vie. Deci e o vieţuitoare. Deci o oarecare,
nicidecum cineva.
Dar să lăsăm apelativele
deoparte şi să vă spun primele impresii de la Facultatea de Medicină
din Braşov, Universitatea Transilvania unde fac un master numit "Managementul strategiilor preventive şi
politici sanitare". Bineînţeles că atunci când zici management, te gândeşti la gestionarea de
undeva de la vârf a unei organizaţii, în cazul nostru, cabinet, policlinică,
spital, sistem sanitar. Şi ce dacă te gândeşti la asta, nu aşa ceva studiezi.
Până acum, n-am dat decât peste o obsesie morbidă pentru statistică. Toate
materiile conţin formule statistice. Pardon, conţin aceleaşi formule. De fapt, toate materiile sunt una şi aceeaşi, denumirile ce sunt
diferite. Şi profesorii, care trebuie să mănânce cu toţii o pâine. Şi nu una ieftină. Deci managementul ăsta în domeniul sănătăţii
înseamnă să-i dai afară pe statisticieni. Sunt proşti, trebuie înlocuiţi cu unii mai bine pregătiţi?
În acest caz, de ce nu sunt căutaţi printre absolvenţii de matematică sau ştiinţe sociale? De ce s-o fi creat asemenea master tocmai la medicină? Ca să treacă vremea, să laude ministerul facultatea că are şi
master la modă, iar masteranzii să-şi ia patalamaua. Ceea ce învaţă aici nu le
foloseşte, ei oricum conduc deja ceva după capul lor, iar dacă n-o fac încă, o
vor face cândva, peste 15 de ani, când oricum nu vor mai ţine minte nimic.
Să luăm materia Lilianei
Rogozea. Se numeşte pompos "Metode de cercetare în sănătate". Am întrebat-o la
prima întâlnire, dacă mai facem
şi alte metode. După ce s-a înroşit, mi-a răspuns nervoasă: „Ai să vezi!”.
Cursul s-a terminat, n-am văzut nimic. În afară de statistică. Pe care nici n-a
predat-o ea, ci o profesoară de pe la Facultatea de
Matematică. Nu-i prea ieşeau ei graficele, dar măcar ne-a spus că lucrarea de bază e cartea ei de statistică în, atenţie!, educaţie fizică şi sport. E o regulă la aceşti profesori să nu dea suportul de
curs până nu expiră orele de predare. Nici în ziua de azi nu am văzut un curs,
doar un slide cu scheme, după chipul şi asemănarea ei. Un fişier parolat,
care nu poate fi modificat, doar citit, ca nu cumva să-i pună cineva virgulele
unde trebuie.
N-ai ce povesti despre
ceea ce am făcut la curs în cele patru întâlniri, inclusiv cea de 10 minute în
care s-a luat curentul şi a continuat să discute pe întuneric cu nişte
studenţi, după ce pe ceilalţi ne-a trimis acasă. La următoarea întâlnire,
evident, s-a burzuluit la noi: „Dar v-am spus data trecută!”. Le-o fi spus. De
altfel, această profă are un talent anume. Atunci
când îi ceri ceva concret şi atunci când nu eşti de acord cu ea, jigneşte după reţetele politicianismului pervers. Se pricepe teribil la polemică, în sensul dialogului mizerabil, în care ceea
ce spui bun e interpretat ca fiind ceva extrem de rău şi în care cheamă auditoriul
să o susţină împotriva ta. Cam aşa e Liliana Rogozea, cuvântătoare în numele imaginii universităţii, în
condiţiile în care, în mintea ei, baza de date e acelaşi lucru cu lista
bibliografică. Şi alte gafe.
Am uitat să spun, ne-a pus în legătură pe webcam cu
un profesor din SUA. Ar fi trebuit să fie o somitate care ne învaţă să redactăm
un articol ştiinţific. Omul părea că ştie regulile, atâta doar că nu-l auzeam.
Am luat însă articolul direct de pe net şi am aflat că m-am înşelat. Nu voi
dezvolta aici criticile, dar omul ăsta e rămas în urmă, pe vremea când
titlurile se puneau după modelul „Maria şi marea”, iar din 367 de pacienţi
anunţaţi se rămânea doar cu 130, şi asta nu afecta cu nimic caracterul ştiinţific al concluziilor.
Aceeaşi Liliana Rogozea a
predat şi o oră de Managementul proiectelor, în care ne-a învăţat cum să fentăm
Uniunea Europeană trăgând de timp, câtă vreme merge leafa de la universitate. Şi
tot ea, polivalentă fiind, ne învaţă "Istoria medicinei", adică vreo 4.000 de ani
de cercetări în 2-3 ore. Până la sfârşitul celor doi ani, probabil, va mai preda
7-8 materii.
Un alt profesor este Ion
Moleavin, doctor de plămâni sau cam aşa ceva. Un om simpatic, poţi vorbi orice
cu el, dacă-ţi pui mâinile la urechi. Altfel, oamenii cu pretenţia că au
absolvit opt clase n-ar rezista să audă fraze de genul: „Delfinii sunt nişte
peşti deosebiţi” sau „Ce, câinii comunică între ei?” sau „Contează nu numai ce
mănânci, ci şi la ce frecvenţe mănânci”. A fost interesant să-l văd cum scrie
Sri Lanka şi cum descifrează cu greu ceea ce a vrut să spună în slide-uri.
E o metodă foarte tare de
predare cititul cursului împreună cu studenţii, ca şi cum l-ai vedea prima oară
în viaţă. Te mai documentezi şi tu, ca profesor, mai ţii minte o chestie, mai
trece ora şi vina pauza. Iar când ai chef de poveşti, faci mărturisiri de
genul: „Mi-au dat un curs de managmentul...(nu ştiu cui). Vă daţi seama, eu şi
managementul! Dar m-am apucat să citesc nişte cărţi, ce să fac!”. O altă
calitate acestui profesor, dar şi a Lilianei Rogozea, este să pronunţe tare şi
răspicat, ca să audă tot studentul ignorant cum sună eminenta lor cultură
medicală. De exemplu, termenul „paliativ”. Îşi închipuie că, dacă l-ar pronunţa exact aşa, cum e corect, ar părea un moldovenism, aşa că l-au ardelenizat în „paleativ”. Asta nu se
întâmplă la Facultatea
de Mecanică, ţin să vă reamintesc.
Cu Ion Moleavin am făcut nu una, ci două materii,
dacă nu cumva chiar trei: "Biostatistică", "Informatică medicală", "Măsurarea stării
de sănătate". Până şi faptul că nu ştiu câte sunt spune ceva. Probabil că există deosebiri între ele, dar şi multe asemănări
(mai ales indicatorii statistici), suficiente pentru a face o singură materie. Dar de ce, când se poate două-trei, pentru tot atâtea salarii? Pot fi amestecate fiindcă oricum nu ştim care sunt graniţele. Iar pe parcursul orelor (le-a ţinut aproape pe toate şi toate au fost la
fel de plictisitoare), acest prof ne-a anunţat galeş: „Mă mai gândesc cum să
daţi examenul”. N-a terminat de gândit nici acum, în prag de sesiune.
Al treilea prof, Codruţa
Nemet, este singura care merită ascultată. Nu fiindcă nu ne-ar fi citit şi ea
cursul de pe monitor, la viteza cu care se citesc recomandările medicale din reclamele la
medicamente, nu pentru că are un curs de numai 19 pagini (!!!), ci pentru discuţiile purtate pe hol. Chiar dacă nu cade la
învoială şi nu vrea să înveţe nimic nou, este o bună vorbitoare şi pe mine m-a
cucerit. Nu cred că e vina ei că nu face distincţia între specialist în relaţii
publice şi purtător de cuvânt, trăim în România şi ştiinţele de avangardă ajung
la noi numai după ce occidentalii se plictisesc de ele şi găsesc altele noi.
Materia ei: "Determinanţii stării de sănătate". Unde este vorba, aţi ghicit, de
indicatori statistici. Totuşi, o parte însemnată din curs a fost epidemiologie,
ceea ce pentru mine a fost o uşurare. În sfârşit ceva nou şi atractiv.
Şi uite-aşa, am făcut şase
materii cu trei profesori şi am aflat cât din una singură, dar completă. Un prim
semestru încărcat, cum numai aici se poate întâlni, nicio facultate nu face mai
mult de trei-patru discipline la master. Dar le face, nu colecţionează semnături în
condica de prezenţă şi rubrici noi în cartea de muncă. Despre profesori voi mai
vorbi pe măsură ce apar. Aud că Dan Grigorescu ar fi titular de curs. Am să vă
povestesc ceva despre exemplara lui solidaritate cu colegii de spital.
Cât despre colegii mei, le
voi dedica o secţiune separată şi, automat, foarte amuzantă. Unul a încercat să
îmi vândă un curs la preţ triplu şi păcat că n-a insistat, mi-ar fi plăcut să-l fac o ştire. Altul este Călin Răuţia, şeful CAS-ului, un mediocru cum nu s-a
mai pomenit prin Braşov şi care n-a venit la niciun curs. Îi voi urmări notele. Fetele (nu toate, doar partea de care m-am ciocnit) au aceeaşi duşmani comuni, gramatica şi logica elementară, şi aceeaşi
suferinţă, pupincurismul în formă severă. Iar şefa de an, Corina Ionescu, favorita
Lilianei Rogozea, cea care ne-a vârât-o pe gât ca şefă (pe criterii de sacoşe,
vorbe dulci, rudenie, cine ştie, că numai educaţie, luciditate sau spirit de
organizare nu are), este un monument de prostie, comparabil cu cel al colegilor
mei care rămâneau corigenţi în şcoala generală. Că în liceu n-am avut asemenea
rebuturi. N-a fost nici ea la cursuri, e de urmărit. Mai ales pe lista bursierilor.
Închei aici deprimanta mea
aventură în Facultatea de Medicină cu speranţa că medicina se face mai serios
decât masterul. M-am plâns la toţi cei pe care i-am întâlnit şi continui s-o
fac. Dacă mi s-ar fi acordat
transferul, dispăream şi toată lumea era fericită. Dar fiindcă sunt nevoită să
stau aici doi ani, măcar să spun, că de schimbat ceva, nu cred să se întâmple. Eventual, voi fi dată afară şi voi intra astfel în rândul
dizidenţilor celebri, statut care m-ar onora.
Cinstit e să spun şi ce
anume aşteptam eu de la acest master. Ţinută intelectuală, onestitate,
seriozitate, standarde înalte. Totul în legătură cu problematica sistemului
sanitar din România, unde e atâta de lucru încât nici 15 mastere n-o să-i găsească formula de salvare. Imaginaţi-vă
că un absolvent este solicitat să evalueze un spital. Sau să-l scoată din criză
(financiară, de imagine, nu contează). Sau să îl transforme în cel mai bun
spital din zonă. Ce ar face absolventul acestui master cu nume bombastic? Ar
bătea mătănii în biserică de dimineaţa până seara pentru o minune. Altă soluţie
n-ar avea, oricât s-ar uita el prin puerilele slide-uri ale profesorilor. N-ar
şti ce să facă. Eventual, şi-ar face diploma sul şi şi-ar băga-o acolo unde se
poate şterge cu statistica aia cu care a fost îndopat. Răspunde cineva pentru ce se
întâmplă aici? Ştie cineva ce se întâmplă aici? Acum, da.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereImi pare rau ca seminarul la care am participat (prin Webcam) nu a fost receptionat cum trebuie. In legatura cu obiectia metodologica despre articolul pe care l-am prezentat, putem discuta prin email (pmanu@nshs.edu).
RăspundețiȘtergereGanduri bine,
Prof. Peter Manu
Hofstra University
Domnule profesor, am făcut curat în jurul dumneavoastră, se adunaseră nişte vegetale. De fapt, plantele au nume latine, buruienile astea erau doar nişte anonimi. Îmi pare rău că n-am observat decât acum. Vă răspund pe mail imediat.
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereDacă vă semnaţi, vă las comentariile, nu mă deranjează, e un forum democratic. Nu că nu v-am identificat, ştiu exact cine îmi intră în casă, de-aia sunt administrator :)
RăspundețiȘtergereÎn caz că nu vă amintiţi cum vă cheamă, vă blochez defintiv şi vă invit să vă căraţi în grupul vostru şi să colcăiţi acolo!